blogs.dr.dk

P1-redaktørernes blog

Besparelser på P1

Skrevet af Anders Kinch-Jensen 26. april 2007 10:11
 

Som det er fremgået de seneste dage, så må også P1 bidrage til den omfattende sparerunde i DR fra 2008. Det betyder et farvel til P1-programmerne Eksistens, Dokumentarzonen, Ultralyd og Lige lovligt.

Jeg kan ikke redegøre nærmere for besparelserne, da det er et direktionsanliggende - men jeg vil nu arbejde med at tilrettelægge den mest optimale sendeplan sammen med P1s redaktioner, så lytterne berøres mindst muligt af de nye økonomiske vilkår for vores programproduktion.
Tags:

Kommentarer:

Peter Olsen har skrevet:

april 26, 2007 13:00

Jamen Anders - hvad mener du selv om lukningerne af disse programmer, som lytterne nu må undvære, fordi de ikke eksisterer hverken på P1 eller hos de kommercielle stationer?

Dokumentarzonen og Ultralyd - det er sgu da arvesølvet, der bliver skåret væk?

- og hvad med P1-hjemmesiderne, der osse over en bred kam får kniven?

Sabine Hviid har skrevet:

april 26, 2007 23:45

Ja du MÅ gøre noget - nogen må gøre noget! Det kan simpelthen ikke være rigtigt at man skærer hjertet ud på P1.

SUK

Anders Kinch-Jensen har skrevet:

april 27, 2007 11:07

Jeg forstår udmærket reaktionerne på, at Dokumentarzonen og Ultralyd lukker som følge af besparelserne i DR - og at DR dermed ophører helt med at producere montager.

Men som jeg nævnte i indlægget, så har direktionen prioriteret på tværs af hele DR for at finde områder, som DR ikke længere skal varetage i lyset af den meget betrængte økonomiske situation. Det berører desværre også P1s programmer og det er et brud med en flot dansk radiotradition, at der ikke længere skal produceres montager.

Jeg tillader mig alligevel at se fremad - og men stor fortrøstning for det samlede P1.

P1 har i dag 44 selvstændige, store og små redaktioner, som lytterne møder daglig eller ugentligt året rundt. Derudover har vi en del ad hoc redaktioner/produktioner, som løser specifikke opgaver til glæde for lytterne - f.eks. de seneste temaer om hjernen, den menneskelige psyke, Mellemøsten, innovation i mindre danske virksomheder og foredragsserier med Birthe Rønn Hornbech og Anja C. Andersen. Og mange flere temaer og serier er på vej.

Opgaven er nu - på et reduceret budget - fortsat at kunne udfordre med velfortalte, relevante og kritiske programmer inden for kanalens samfunds- og videnskabsprofil.

Og den opgave mener jeg vi kan løse - trods alt.

Else Arvai har skrevet:

april 27, 2007 23:29

Lige så mange år tilbage jeg kan huske har jeg hørt radioens montager. Det har været helt unikke oplevelser. Oplevelser hvor tiden forsvandt og man bevægede sig ind i en anden verden. Jeg har gennem årene optaget dem på bånd, og hørt dem igen og igen. Indtil båndene simpelthen var slidt op. Det er med stor sorg at jeg hører at det stopper.Folk begræder at der ikke skal sendes så meget sport, men der er ikke den kanal der ikke sender sport, så det er bare at vælge en anden. Men hvor går jeg hen og hører montage.  P1 er det eneste jeg gider høre i radioen, og hvis det bliver noget tyndt, ligegyldigt noget.. Nej det er virkelig sørgeligt, at man nu ødelægger det som har givet mig - og formentlig mange andre så mange dejlige oplevelser    

Sabine Hviid har skrevet:

april 28, 2007 01:16

Kære Anders

Som chef for P1, ved jeg at du kun ønsker det bedste og må forsøge at se det bedste i den triste situation DR er blevet sat i. Men når du nævner de programmer der står tilbage er det ALENE debat og politikker stemmer der vil dominerer audiobilledet (eller mangel på samme) som frygtet. Montagen som du jo nok allerede ved, har skrevet Danmarkshistorie med sine veldokumenterede og empatiske udsendelser fra alle afkanter af samfundet. De unge studerer den NU udgåede genre på universitetet, lyttere downloader ihærdigt podcast med Reunerts gamle klassikere. Denne historieskrivning er slut medmindre nogen med viljen til det gør noget.

Så kære Anders, hvis ikke du allerede har, beder jeg dig venligst læse denne artikel fra Kristeligt Dagblad som meget enkelt beskriver hvilken tragedie der er ved at ske.

mvh og blødende hjerte igen - sabine hviid

"DR sparer eksistentielle programmer væk"

DR's radiomontager og radiodokumentarer har i mange år ligget i absolut topklasse. Det er dybt beklageligt, at disse programmæssige juveler smides væk.

Ved at nedlægge radiomontagen og radioprogrammer om eksistens og identitet skærer Danmarks Radio nogle af sine kerneværdier bort, siger eksperter

Af Morten Mikkelsen

Danmarks Radio har i sin nye spareplan valgt at skære netop to af de radioprogrammer bort, som har gjort tros- og eksistensstof tilgængeligt for det yngre publikum og øget P1's lyttertal. Samtidig afskaffer DR en af de mest hædrede og nyskabende radiogenrer, radiomontagen, der også har tradition for at gå i dybden med den menneskelige eksistens.

Det siger medieforskeren Per Jauert, lektor ved Aarhus Universitet, der er ekspert i radiomediet. Han undrer sig meget over, at DR ikke alene har valgt at spare på sport og underholdning, men også flere af de radioprogrammer, som går i dybden med den menneskelige eksistens, herunder radiomontagen, det eksperimenterende identitets-program "Ultralyd" samt "Eksistens", som produceres af DR's trosredaktion.

– DR's radiomontager og radiodokumentarer har i mange år ligget i absolut topklasse, har høstet et utal af priser og været forbillede for resten af verden. Det er dybt beklageligt, at disse programmæssige juveler smides væk, for når først programtypen er nedlagt, vil den være vanskelig at etablere igen, siger Per Jauert.

Han hæfter sig ved, at hverken radiomontage, "Ultralyd" eller "Eksistens" er programtyper, som lytterne kan forvente at finde på andre kanaler i fremtiden. Og han påpeger, at "Eksistens" gennem sin brede filosofisk-religiøse tilgang har været bedre til at tiltrække det eksistentielt interesserede UNGE publikum end programmer som "Folk og kirke" eller "Mennesker og tro".

Også Annette Holm, funktionsleder for Radioafdelingen på Danmarks Journalisthøjskole, beklager beskæringen af de eksperimenterende og eksistentielle radioprogrammer:

– Det er meget trist for radiomediet, at alle de radioprogrammer, der er billeder og dybe psykologiske skildringer i, bliver afskaffet.

Annette Holm tilføjer, at Journalisthøjskolens radiospeciale må laves om, for det giver ikke mening at holde en radiogenre frem som ideal for de studerende, som ingen medier længere praktiserer i virkeligheden.

– Fælles for montage-, dokumentar- og eksistens-programmerne er, at her er der fokus på almindelige mennesker og på store spørgsmål om liv og død, had og kærlighed, skyld og skam. Det, der nu er tilbage, er ren taleradio, som er billigere at lave, men det er en beklagelig indskrænkning af mediet, siger hun.

Lars Grarup, mediedirektør i Danmarks Radio, erkender, at en række eksistentielle og nyskabende radioprogrammer forsvinder. Men han påpeger, at DR i sin spareplan har været nødt til at se på, hvor dyre programmerne har været at producere i forhold til, hvor mange der lytter til dem.

– Alle programmer på den hidtidige plan, er programmer, vi ønskede at have. Så det skærer i hjertet at måtte spare, for eksempel på radiomontagen, siger Lars Grarup, som dog påpeger, at kun 18 timers radiodokumentar om året er nyproduceret. De resterende 54 timer er genudsendelser. (DER BLIVER CA. 2 gange så mange timer produceret!!)

mikkelsen@kristeligt-dagblad.dk

Klaus Rydahl har skrevet:

maj 1, 2007 22:04

Anders, for mange år siden var du min praktikantvejleder på Radio Fyn. I den periode kom du igennem med et forslag til en montage. Det var fede tider - og så vidt jeg husker havde du dengang to måneder til at producere din historie. Jeg husker hvordan du med begejstring fortalte om dit valg af mikrofoner og optagetekniker - og selvfølgelig om historien, der lå dig på sinde. Du var med andre ord pavestolt. Og det kan jeg godt forstå - for det var og er ikke enhver beskåret at komme igennem med en ide til en montage. Men samtidig fortalte det mig også noget om betydningen af at have den slags programmer i Danmarks Radio. Montagen satte og sætter simpelthen en standart for det ypperste inden for konbinationen af journalistik og LYD. Set fra en faglig synsvinkel er det ganske afgørende at have den slags standarter. Der er noget at efterstræbe. Ikke at vi allesammen skal lave montager - men det er jo slet ikke så tosset med jævne mellemrum at blive mindet om, at tre klip i et interview med en politiker ikke er den eneste slags historie man kan fortælle i radioen. Jeg gætter faktisk på, at du er enig med mig - uanset hvad du siger.

  Jeg vil gerne lige kommentere Lars Grarups udtalelse (se artiklen fra Kristeligt Dagblad, der er citeret i indlægget ovenfor). Han bruger som argument, at der kun bliver produceret 18 times radiodokumentar om året. Det tal tvivler jeg på holder vand. Men min pointe er egentlig en anden, der ikke handler om dokumentar-programmerne, men om montagerne og de lydmonterede programmer fra Ultralyd. For er prisen egentlig så afgørende, når der er tale om udsendelser, der genudsendes år ud og år ind? DR bringer sågar stadig montager, der blev optaget i 50'erne. Hvor mange gange har de været genudsendt? Og lad os så sammenligne med et gennemsnitligt P3-program, der ganske vist må være rasende billigt at producere, hvis man tager efter indholdet: Hvor mange gange bliver de programmer genudsendt? Er der nogensomhelst ide i at genudsende et så tomhjernet program som Mondo på P3, så meget som en eneste gang?

Af samme grund synes lyttertallene heller ikke at være noget argument. Det akkumulerede lyttertal på de genudsendte montager må i tidens løb være blevet ganske højt.

Og så er der jo en nok så væsentlig pointe: Hvem lytter? Hvad får de ud af det? Jeg mener: Der er montager som jeg hørte for 30 år siden, som jeg stadig kan huske. Og omvendt: Der er P3-programmer med tårnhøje lyttertal fra sidste uge, som jeg ikke kan huske et klap af.

Er det ikke som at sammenligne æbler og pærer? Hvad er væsentligst? En ny bogudgivelse der udkommer i 30.000 eksemplarer er en bragende succes, som man vil tale om længe. "24 Timer" der udkommer dagligt i en halv million eksemplarer vil sandsynligvis sætte sig færre spor.

Og sådan er det også med montagerne set i forhold til så meget anden rugbrødsradio. Sådan er det i hvert fald for mig.

Min afsluttende pointe skal dreje sig om public service-begrebet: DR har i årevis efterstræbt en enorm bredde i programmer og en konstant udvidelse af antallet af kanaler og sendetimer....uden at der er blevet tilført væsentlig flere midler. Det har lært medarbejderne at løbe stærkt - og det var sikkert udmærket (til en vis grænse). Det der ikke er spor udmærket er, at reportagerne bliver sjældnere og dårligere. Til gengæld vokser antallet at programmer hvor de samme 500 automatkilder bliver interviewet igen og igen. (det kunne være interessant at analysere et halv år på P1 Morgen og se hvor mange gange venstres politiske ordfører Troels Lund Poulsen, Søren Espersen fra DF og Villy Søvndahl, SF har optrådt). Til gengæld er der langt mellem de programmer der har råd til at sende en reporter afsted. På Orientering er det nu så grelt, at der ikke er penge til at betale transportudgiften for freelancerne! Så kan I jo selv gætte på, hvor langt væk freelancerne tager.... eller om de mon ikke vælger telefonerne i stedet. Og hvad har det så med public service at gøre? Jo - hvis ikke vi tager ud og rundt i det land vi bor i - så kan vi ikke beskrive det. Så vil vi i stigende grad omtale borgerne i 3. person og se på verden gennem specialisternes briller. Det er ikke noget der gavner en demokratisk udvikling. Så ethvert skridt der stækker de programmer der rummer reportage til fordel for endnu et studieprogram uden lyden af virkeligheden er for mig et tilbageskridt - og en svækkelse af DR's indsats som public service-virksomhed. Og jeg gætter på, at det er det der vil ske. For studieprogrammer er stinkende billige.

Det er da udmærket at få fx. Marianne Jelveds syn på den aktuelle situation for dansk økonomi - men det kan altså ikke erstatte reportagen der fortæller hvordan det er at være junkie i Frederikshavn.

Klaus Rydahl, freelance, Ultralyd

Anders J. har skrevet:

maj 3, 2007 17:56

Jeg må indrømme at jeg aldrig selv har haft et særligt nært forhold til Ultralyd og Dokumentarzonen (ej heller Lige Lovligt), men jeg er til gengæld dybt ærgerlig over, at Eksistens lukker og slukker. Det er pt. det eneste danske program med idéhistorie som tema og i øvrigt den eneste danske pendant til BBCs In Our Time. Jeg har selv stiftet bekendtskab med Eksistens relativt sent i seriens forløb, men det siger sørenme noget om kvaliteten, når jeg efterhånden har indhentet og hørt alle udsendelser, der ligger til rådighed i arkivet. Når serien bliver taget af, vil det så være ensbetydende med et endegyldigt farvel til den sidste rest af dansk intellektuel radio?

Det som jeg oplevede som det store plus ved Eksistens var, at selvom emnerne stedvist var meget tunge, så var formidlingen i regelen så veludført, at man ikke behøvede at have megen forkundskab til hvad-der-nu-blev-snakket-om, for at kunne følge med, og at det på den måde gav den brede befolkning mulighed for et dybere indblik i filosofi, idéhistorie, kunst og etik, uden at forlange mere af folk end deres opmærksomhed. Og det vil blive savnet.

Sara Ferreira har skrevet:

maj 4, 2007 09:00

Jeg er rystet og trist over at i lukker nogle af de programmer på P1, der på den ene side 'underholder' samtidig med at de har en substans man sjældent møder i det moderne mediebillede. Dokumentarzonen, Eksistens og Ultralyd er programmer jeg nyder at høre, og personligt og fagligt bliver mit liv fattigere hvis de lukker. Det er efterhånden meget svært at blive udfordret (i både radio og TV), og det ser ud til at det kun bliver værre. For mig at se er man gået i gang med en langsom, men uigenkaldelig, udhulning af P1. Jeg er ikke i tvivl om at jeres besparelser/lukninger er en kæmpe fejltagelse, og vil betyde en forringelse af dansk kulturliv på både kort og lang sigt. Vi bliver simpelthen dummere! Det meste TV og radio er ikke andet end fastfood underholdning - letfordøjeligt og ligegyldigt. Det skal der også være plads til - det 'smager' jo godt en gang i mellem - men når det er det eneste, man kan vælge, ja, så er det sgu en fattig verden vi lever i. Ja, P1 er smalt, men der sker jo det at der indimellem er nogle der kommer til at skifte kanal fra P3 eller lign., og pludselig finder ud af at 'seriøs' radio ikke nødvendigvis er kedelig radio - tværtimod!!!!!!!    

Camilla Koppel har skrevet:

maj 4, 2007 14:39

Jeg er meget enig med de øvrige indlæg. Det har været meget spændende med temaer om hjernen og den menneskelige psyke, men det er lidt fattigt, at det kun er såkaldte eksperters ord, der skal skabe sendefladen. Er vedkommende journalistik ikke også i langt højere grad den gode historie, der fortælles i f.eks. Dokumentarzonen og Ultralyd. Det er jo programmer, der skildrer virkeligheden i tid og historier. Jeg forstår simpelthen ikke den disposition. Overhovedet.

Ove Lading har skrevet:

maj 12, 2007 20:33

Også jeg beklager dybt nedlæggelsen af forskellige P1 programmer, specielt vil jeg savne programmet Eksistens, som er aldeles fremragende.

I stedet for indskrænkninger havde jeg gerne set en udvidelse af "slow-radioen", som sammen med DR2 for alvor skiller sig ud fra den kommercielle sødsuppe. Min stort set eneneste irritation har gået på alt for mange genudsendelser.

Men jeg forstår ikke politikerne. På et tidspunkt registrerede jeg med tilfredshed bred enighed om, at DR skulle danne modvægt til alle andre TV- og radiokanaler.

Det, der sker nu, ligner en straffeaktion. Fra politisk side var der interesse for, at Danmarks Radio skulle medvirke til en kickstart af Ørestaden, som åbenlyst havde store problemer.

At et nybyggeri i denne størrelsesorden ikke kan udredes af DR's almindelige drift er ganske almindelig sund fornuft helt nede på husmandsplan. Det burde både ledelse og politikere have indset. Når det altså ikke var tilfældet, bør man i stedet se fremad, forstået på den måde, at Statskassen uden flere dikkedarer finansierer det nye hus, så vi slipper for en massakre på fremragende programmer, som er DR's eksistensberettigelse.

Og et salg af koncertsalen vil man helt sikkert fortryde.

Hvad der er sket må betragtes på samme måde som problemerne med Storebæltsbroen, Metroen osv. Det er selvfølgelig et håb, at man på et tidspunkt lærer af sine fejl.

Husk så også, at skibsrederens lille projekt blev dobbelt så dyrt som først planlagt. Det er ganske vist hans egne penge, men alligevel.

David Christensen har skrevet:

maj 28, 2007 15:17

Hvor er det dog ÆRGELIGT, at "Eksistens" blilver nedlagt. Dét, "Videnskabens Verden" og "Harddisken" er programmer der rammer en 28årig lige i maven - og især "Eksistens" er jeg meget ked af at miste. Jeg 'opdagede' programmet for et lille år siden og har næsten lyttet mig igennem hele arkivet efterhånden - nogle af programmerne flere gange - og det er så befriende at høre radio, der graver sig dybt ned i filosofiske og eksistentielle emner; man sidder jo ligefrem og bliver klog af det..

Jeg vil på det kraftigeste anbefale, at planerne om at nedlægge programmet bliver revurderet - jeg vil kunne nævne en lang række andre programmer, som snildt vil kunne undværes.

Hvis man vil gøre sig forhåbning om, at yngre mennesker skal kunne få øje på den form for kvalitet-reportage, som netop "Eksistens" byder på, så kræver det, at programmet fortsætter og får udviklet sit arkiv yderligere. Jeg vil æde mine sokker på, at en stor del af programmerne appelere temmeligt stærkt til netop unge mennesker, som har undertidig lyst til noget eksistentiel fordybelse i forskellige emner, man på forhånd ikke anede ville være interessante.

Derudover kan jeg ikke få øje på hvilken besparelse man opnår, ved at skære et sådan program væk. Det kan vel ikke koste alverden at have Anette Brahm siddende og lave sine fantastiske montager. Derudover må også DR vel kende begrebet 'value for money', og det må jeg sige, at man får netop ud af lige præcis dette program.

Altså: gør noget. Red "Eksistens". Please..

Tove Juhl har skrevet:

juni 6, 2007 16:54

Det kan ikke værer rigtigtat p1 Dokumentarzonen skal skæres væk.

P1 er mit foretrukkende pogram, og grundlag for mange diskutioner. Der er flerer og flerer der lytter til programmerne på P1.  

alice haugaard har skrevet:

december 31, 2007 16:53

Det kan ikke være rigtigt at Deres program skal nedlægges .Endelig var der et program der kunne få folk(mig) til at sidde ned -lytte-og tænke efter.Hvor der bliver talt et ordentligt sprog. Undrer mig på om alle de andre P2-P2+-P3-P4 bliver lige så hårdt ramt som stakkels P1 .Hver gang.

Skriv en kommentar:

(Påkrævet) 

(Påkrævet)

Send
 

Søg

Søg

Denne blog

Indlægs-kalender

<april 2007>
mationtofr
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456

Abonnér

AddThis Social Bookmark Button